lørdag 25. oktober 2008

Mellomperiode 2

1. Teoriforankring gjennom lesing av litteratur.

a. Kjennetegn på måloppnåelse for arbeid med eget arbeid med teori og praksis.
Utdanningsdirektoratet sier i sitt hefte Vurdering (2007) at kjennetegn på måloppnåelse er noe som beskriver kvaliteten på det eleven mestrer i forhold til kompetansemålene i læreplanen. Kompetansemålene sier noe om hva som skal nås. Kjennetegnene beskriver hvordan elevene mestrer kompetansemålene, altså grad av måloppnåelse (lav, middels, høy).

Med utgangspunkt i den erfaringa jeg har fra mentorkurset og som bygger på porteføljemetodikken, vil jeg i egen praksis prøve følgene:

1.Velge et eller flere kompetansemål i et fag/emne i læreplanen
2.Finne kjennetegn på kompetansemålet/ene (hvis tid/mulighet lage kjennetegn på lav, middels, høy måloppnåelse).
3.Lage målark til elevene og presentere dette slik at de kan plukke ut mål og velge hvordan de vil oppnå målene.
4.Gi elevene tilgang til de verktøyene de trenger for å løse oppgaven.
5.Veilede elevene underveis i arbeidet gjennom jevnlige elevsamtaler/gruppesamtaler.
6.La elevene reflektere over læringsprosessen gjennom et refleksjonsark jeg har laget.
7.Vurdere måloppnåelsen sammen med elevene ut fra kjennetegnene på målarket.
8.Vurdere om målarket var konkret/presist nok i forhold til elevenes måloppnåelse.


b. Mål for eget studium

Følge progresjonen i studiet og klare å gjennomføre de oppgavene vi får på samlingene og i mellomperioden mellom samlingene.

Lese teorien vi har fått utdelt og bli fortrolig og kjent med de digitale verktøyene vi blir presentert for, både programmer som Photostory og samarbeidsverktøy som f.eks wiki.

Bestå eksamen.

Øke og utvikle mine digitale ferdigheter til en større digital kompetanse.

Få erfaring og forståelse for porteføljemetodikken slik at jeg kan bruke den i egen praksis.

Bruke medstudentenes erfaringer og idèer gjennom å lese bloggene og studentmappene deres.

Ta i bruk noen av de digitale verktøyene sammen med elever som en naturlig del av undervisningen.

Lære mer om wikispaces, opprette et samarbeidsrom og prøve ut teknologien i løpet av året.

Utvikle nok digitale ferdigheter og praktisk erfaring til å kunne lære bort til kollegaene.Klare å motivere kollegaer til å prøve ut noen av de digitale verktøyene vi lærer å bruke.

Ha det moro og kjenne glede ved å få til noe nytt.

c. Refleksjonsnotat
Jeg er motivert for studiet og skulle ønske jeg hadde mer tid til å fordype meg i stoffet ved siden av jobben. Jeg har lært mye på kort tid og erfart at det finnes mange programmer som ikke er så veldig vanskelig å bruke. Men siden de ressurser som finnes på skolen, spesielt når det gjelder maskinparken, ikke står i samsvar med det vi skal gjennomføre på skolene, er det lett å bli frustrert
Lista må derfor ikke legges for høyt når vi skal starte å gjennomføre undervisning som innebærer bruk av digitale medier på en eller annen måte. Med en klisjè kan det vel sies at «det gjelder å se muligheter, ikke begrensninger». Men jeg kan likevel ikke unngå å tenke på hvordan jeg selv i en læringssituasjon skal takle uforutsette tekniske problemer samt kaoset i klasserommet. Det handler jo naturligvis om å tørre å sette i gang, slippe kontrollen og se på det som del av en prosess.Digitale medier gjør det lettere å jobbe prosessorientert. Det som lages digitalt er lett å endre underveis etter veiledning og refleksjon blant elever og lærere.
Kongsberg kommune har en felles IKT-plan som gjelder for Kongsbergskolene. Den er systematisk og omfattende, men vanskelig å gjennomføre på en tilfredsstillende måte ut fra skolens utstyr og kommunes lave satsing på drift av maskinparken. Skolen. Kunne tenke meg at det også ble utarbeidet en felles plattform i forhold til digital portefølje og bruk av fronter.
Leste hva Vigdis skrev i forhold til hva et refleksjonsnotat egentlig er. Jeg er også glad for at definisjonen er tenkeskriving med fokus på innhold og ikke form og at det er uten krav til vurdering. Takk for den!

2. Bruk av Wiki i egen undervisning
Jeg har erfaring med bruk av Wikipedia som oppslagsverk, men har ikke tenkt på wikiteknologien som et sted for samarbeidslæring på nett. Vi fikk en fin innføring når vi jobbet med eventyr og lagde lenker opp mot vanskelige ord som måtte forklares. Kunne tenke meg å prøve noe tilsvarende selv. Som skole er det opprettet et rom for oss, men har ikke satt meg inn i hvordan det brukes ennå. Men det er et av målene mine å få til. Regner med at det er noen formelle ting som må på plass først, bl.a at elevene inviteres inn til skolens wikispaces og at rektor er inneforstått med rollen som administrator.
Jeg ser helt klart mange fag og emner i læreplanen der wiki kan brukes. Det å kunne sette inn lenker, lage forklaringer og utdype fagstoffet digitalt ser jeg som en spennende måte å jobbe på der alle kan bidra. Dette vil kunne favne ulike elever med ulike behov på en positiv måte og styrke samarbeidet. Det vil også være lettere å jobbe tverrfaglig.
Har ingen konkrete planer om bruk av wiki, men underviser i engelsk og kunne tenke meg å prøve ut det med lenker til ordforklaringer i første omgang.

Ingen kommentarer: