lørdag 25. oktober 2008

Refleksjoner rundt animasjonen En reise i tid

Vi var to fra Skavanger, Elisabeth og jeg, og Monica fra Jondalen som jobbet sammen. Monica hadde tenkt litt i forkant og ønsket at det skulle ha relevans i forhold til kompetansemål. Vi ble enige om at målet var å lage en animasjon ut fra en tidslinje. Vi valgte å vise bruk av våpen i steinalder, bronsealder og jernalder. Målet var å både snakke og bruke tekst i animasjonen. Til kulisser og rekvisitter skulle vi bruke farget papir til gress, fjell og himmel, et lekedyr som skulle drepes,ei dokke til å demonstrere våpenbruk og variere våpenet vha plastelina. Etter å ha diskutert gangen og en del av storyboardet, fordelte vi oppgaver. En lagde storyboardet ferdig, en lagde kulisser/rekvisitter og en hentet inn faktakunnskap på nettet. Dette fungerte ganske bra. Mulig storyboardet burde vært jobbet noe mere med før vi startet å ta bilder.

Å ha en ide som utdypes i manuskriptet og deretter et detaljert storyboard er nok den viktigste delen når vi skal jobbe med elever som kanskje er litt mer ustrukturerte enn oss.....Ser at dette kan være en utfordring.

Det var litt vanskelig å vite hvor mange bilder vi skulle ta, hvor mye vi skulle flytte figurene for å få til bevegelse m.m, men vi endte opp med å ta ca 50 bilder hvor noen bilder skulle brukes flere ganger, bl.a når dokka skulle snakke - et bilde med åpen munn og et med lukket munn som plasseres etter hverandre flere ganger. Fin effekt forresten! Vi hadde et lite stativ og vi diskuterte litt i forhold til zooming og endring av bakgrunn. Viktige diskusjoner og noe elevene også kommer til å måtte prøve ut.

Så skulle vi legge det inn i Moviemaker, som ingen av oss hadde noe erfaring med. Det var ikke så vanskelig. Tror nok en del elever vil kunne lære seg dette forholdsvis raskt etter en kort innføring. Mange funksjoner lå inne. Men vi la bildene inn i programmet uten å regulere tida. Da gikk det veldig sakte! Det var vanskeligere å regulere tida når bildene først var inne. Deretter snakket vi inn mens bildene gikk.

Det var moro å få til å lage en animasjon. Alt tar sin tid, så vi ble ikke helt ferdige. Elisabeth endret tida på bildene i etterkant og da gikk filmen raskere og bedre.

Med elever ser jeg at dette kan ta en del tid og at det er viktig å ha målark i forkant. Den største jobben er planlegging av manuskript og storyboard. Ser nok for meg en del kaos ......Mange elever har mobil med kamera. Kanskje det kan brukes...?!

Tror jeg kunne tenke meg å prøve Moviemaker en gang til før jeg setter i gang med elever. Photostory er kanskje lettere å begynne med?

1 kommentar:

Kristin sa...

Bra reflektert, og filmen dere fikk laget ble også fin. Jeg regner med det blir mange fine blioggstunder her :)