Skavanger skole er en skole med 155 elever og en klasse på hvert trinn. Skolen har 22 stasjonære pc`er er plassert rundt i skolelandskapet. Det er 13 av disse som fungerer og vi venter på IT-hjelp fra kommunen. Vi vet ikke når vi får hjelp. Vi har seks bærbare pc`er fordelt på 2.og 4.trinn. .Alle lærerne har bærbare pc`er med trådløst nett på arbeidsrommet og ellers på deler av skolen. Skolens pc-situasjon er svært uforutsigbar og fører til at bruken blir redusert i forhold til hva vi ønsker og mestrer.
Skal elevene utvikle god digital kompetanse er det viktig at datamaskinene er i umiddelbar nærhet til der elevene jobber og at de fungerer. Slik har ikke Skavanger skole det. Dette er med på at mange ikke tar sjansen på å planlegge timer med elevene der pc-bruk inngår i timene. Det blir en defensiv tilnærming til digitale medier i skolehverdagen.
Lærerne har sakte, men sikkert opparbeidet seg digitale ferdigheter og kompetanse. De fleste lærerne på skolen har god brukerkompetanse, spesielt i forhold til tekstbehandling. Data brukes daglig i forhold til planlegging og gjennomføring av undervisning. Åtte lærere har gjennomført lærer IKT for noen år siden. fronter brukes av alle lærere til informasjon i forhold til hjemmet og kollegaer, samt fungerer som en kommunikasjonskanal i forhold til hjemmet. Vi bruker også fronter bukes til innlevering av oppgaver på mellomtrinnet og også tidvis i lavere klasser. Skolen har booking av TV/DVD og prosjektor i fronter.
I en travel hverdag er det lite tid til å orientere seg om de uttallige mulighetene som finnes i forhold til digitale medier. Lærerne har behov for introduksjon i annen bruk av data enn tekstbehandling, f.eks lyd, bilde og animasjoner.
tirsdag 23. september 2008
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar