søndag 21. september 2008

Elevsamtalen

Elevsamtalen er en verdifull del av en lærers hverdag og helt nødvendig for å se bak de ulike fasadene elevene har i klasserommet. Tidligere var det i stor grad den sosiale delen som ble fokusert, men etterhvert har den faglige delen også fått en stor plass i elevsamtalen.

Elevsamtalen er en metode for å kartlegge forholdet mellom elever i klassen og sikre at et godt elevmiljø og arbeidsmiljø blir opprettholdt. Den er med på å se hver enkelt elev og skaper kontakt og tillit mellom de voksne og elevene. Noe av målet er å skape positive relasjoner.

Elevsamtalen er med på å kartlegge og korrigere den enkelte elev faglig og sosialt. Elevsamtalen skal være en samtale rundt elevens læring slik at eleven blir bevisst sin egen læringsprosess: hvordan lærer jeg best, hensiktsmessig bruk av tida, måloppnåelse. Dette fører igjen til at det er lettere å gi veiledning og tilpasset undervisning til den enkelte elev. Å snakke om trivsel og sosiale relasjoner er også en naturlig del av samtalen.

Elevsamtalen kan vare fra 10 sekunder til en halvtime. Samtalen bør være målrettet og stukturert og ta utgangspunkt i faglige og sosiale mål. Elevsamtalen bør brukes systematisk, ikke når læreren tilfeldigvis har tid. Elevsamtalen kan likevel i flere tilfeller være en ad hoc samtale der og da.

Samtalene mellom lærer og elev skal være konfidensielle. Ingen elever skal få vite hva de andre sier. Vi som lærere har imidlertid en mulighet til å bruke det i forhold til f.eks normdanning i klassen ved å si «en del av elevene sier.....»

Alle kontaktlærere på skolen skal sette av tid til elevsamtaler. Dette er med på å se eleven og vise den enkelt elev at «jeg bryr meg om deg».

Ingen kommentarer: